Heb je vragen over Flespakket? Bel ons gerust: 023 30 31 818  

Al klant?  Log in

Veelgestelde vragen

Hulp nodig? We helpen je graag!

Waarom wordt Flespakket onderdeel van MyParcel?

We hebben besloten om de platformen van MyParcel en Flespakket samen te voegen, zodat we ons kunnen richten op het doorontwikkelen van één platform. Door over te stappen naar MyParcel profiteer je van de nieuwste platformontwikkelingen en -functionaliteiten.

Wat gebeurt er als ik (nog) geen account aanmaak bij MyParcel?

Op een gegeven moment is het niet meer mogelijk om gebruik te maken van het platform van Flespakket. We adviseren dan ook om nu alvast over te stappen naar het platform van MyParcel. Zo profiteer je direct van alle voordelen én de extra scherpe verzendtarieven.

Wat heeft het overstappen naar MyParcel voor gevolgen voor mij?

Aangezien de platformen qua gebruik en navigatie gelijk aan elkaar zijn, gebruik je het platform zoals je gewend bent bij Flespakket. Ook zijn flespakket-zendingen nog steeds standaard verzekerd wanneer je een flesverpakking van ons gebruikt. Daarnaast profiteer je van extra scherpe tarieven, meer verzendmogelijkheden en meer functionaliteiten bij MyParcel.

Het is helaas niet mogelijk om verzendhistorie en facturen over te zetten naar MyParcel. Wil je deze gegevens behouden? Maak hier dan een export van.

Waarom kan ik niet met hetzelfde e-mailadres als mijn Flespakket account registreren bij MyParcel?

Aangezien Flespakket onderdeel is van MyParcel, wordt jouw e-mailadres aangemerkt als bestaand account wanneer je je registreert bij MyParcel. Om deze reden is het nodig om een ander e-mailadres te gebruiken. We kunnen dit e-mailadres indien gewenst na registratie weer voor je wijzigen naar je Flespakket e-mailadres.

Zijn mijn flespakket-zendingen standaard verzekerd bij MyParcel?

Zoals je bij Flespakket gewend bent, zijn jouw flespakket-zendingen ook bij MyParcel standaard verzekerd tot een inkoopwaarde van € 100,-, mits je onze flesverpakkingen gebruikt.

Kan ik dezelfde Flespakket-barcode gebruiken bij MyParcel?

MyParcel heeft een ander kenmerk op de barcode (3SMYPA) dan Flespakket (3SFLES). Wil je toch graag de barcode van Flespakket blijven gebruiken? Neem dan contact op, dan pas ik dit voor je aan.

Wat zijn de nieuwe tarieven per 1 januari 2024, en waar kan ik deze vinden?

We hebben al onze actuele tarieven in deze hand-out voor je op een rijtje gezet. Hier vind je naast alle nieuwe tarieven, die per 1 januari doorberekend zullen worden, ook enige veranderingen die betrekking hebben op de manier van verzenden.

Waarom worden de tarieven verhoogd vanaf 1 januari 2024?

Ieder jaar stellen vervoerders hun tarieven voor het komende jaar vast op basis van de kostenontwikkelingen. Denk hierbij aan de ontwikkeling van brandstof- en loonkosten. Daarnaast zijn er investeringen nodig om de logistiek te verduurzamen en te voldoen aan de toenemende vraag. Zo wordt er geïnvesteerd in nieuwe sorteercentra, retailpunten en uitbreiding van personeel.

Wat verandert er voor mij met de indexatie van 2024 ten opzichte van 2023.

Er vinden een aantal veranderingen plaats die invloed kunnen hebben op jouw manier van verzenden. We hebben hieronder de grootste veranderingen voor je op een rijtje gezet.
- Scherper verzendtarief bij bezorging op een PostNL afhaallocatie of pakketautomaat. Per 1 januari 2024 ontvang je € 0,25 korting per pakketzending binnen Nederland en € 0,50 korting per pakketzending naar België zodra je ervoor kiest een pakket direct te laten bezorgen op een PostNL afhaallocatie of bij een pakketautomaat. Hiermee bespaar je op jouw verzendkosten én draag je bij aan een duurzamere bezorging!
- Energietoeslag. De energietoeslag van PostNL als gevolg van hoge energie- en brandstofprijzen wordt per 1 januari 2024 een maandelijks variabel tarief. Zodra PostNL het tarief bekendmaakt, zullen we dit plaatsen op deze pagina. De actuele hoogte van de energietoeslag is vanaf 2024 ook te zien wanneer je een zending aanmaakt.
- Brievenbuspakje toeslag. De toeslag voor te grote of zware brievenbuspakjes van PostNL komt per 1 januari 2024 op de factuur van MyParcel te staan. Zo staan alle kosten netjes op één factuur.
- Zendingen naar België. In lijn met zendingen binnen Nederland, is het per 1 januari ook mogelijk om zendingen naar België tegen dezelfde meerprijs te verzekeren voor een inkoopwaarde variërend van € 100,- tot € 5.000,-.
- EU-zendingen. In 2023 heeft PostNL een volumetoeslag ingevoerd om internationaal transport duurzamer en efficiënter te maken. Per 1 januari 2024 wordt deze toeslag in rekening gebracht. Daarnaast geldt voor Denemarken en Zweden vanaf volgend jaar een apart tarief voor de toeslag handmatige verwerking. Bekijk de hand-out voor de hoogte van deze toeslagen.
- Wereldzendingen. PostNL past per 1 januari 2024 de berekening van het volumetrisch gewicht aan naar DM3 / 7,5.
- Scherpere tarieven buitenlandzendingen. De tarieven voor zendingen naar onder andere Noorwegen, Zwitserland, China en de Verenigde Staten worden volgend jaar een stuk scherper. Bekijk de hand-out voor een overzicht van de tarieven.

Waar worden de nieuwe tarieven op gebaseerd?

De nieuwe tarieven worden gebaseerd op de ontwikkelingen in de e-commerce branche het afgelopen jaar, in combinatie met de vastgestelde NEA-index. Ook wel de jaarlijkse berekening van de kostenstijging van wegvervoer.


Voor 2024 is de NEA-index vastgesteld op 5,2%. In de gehele markt worden aan de hand van de NEA-index en de verwachte stijging in kosten, de tarieven voor het nieuwe jaar bepaald.

Waarom betaal ik per maand een ander bedrag voor de energietoeslag?

De energietoeslag van PostNL als gevolg van hoge energie- en brandstofprijzen wordt per 1 januari 2024 een maandelijks variabel tarief. Dit tarief wordt gebaseerd op de actuele energie- en brandstofprijzen. De actuele hoogte van de energietoeslag is te zien wanneer je een zending aanmaakt of via deze pagina.

Wat verandert er aan de toeslagen per 2024?

Kijk voor een volledig overzicht van de toeslagen (en veranderingen) hier.

Waarom betaal ik nu ook DM3 toeslag voor mijn Europese zendingen?

Om de verwerking van pakketten optimaal te kunnen benutten is de volumetoeslag in het leven geroepen. Dit betekent dat voor pakketten die meer ruimte innemen tijdens het bezorgproces, een toeslag in rekening wordt gebracht. De volumetoeslag is afhankelijk van de inhoud (dm3) van een pakketzending. De volumetoeslag dient tegelijkertijd als stimulans om producten zo klein mogelijk te verpakken. Er wordt dan minder lucht vervoerd, zodat de CO2-uitstoot reduceert en daarmee onze impact op het milieu.

Waarom zie ik de toeslagen voor de brievenbuspakjes opeens op mijn Flespakket factuur? Deze kreeg ik voorheen vanuit PostNL?

Vanaf 1 januari wordt de toeslag voor te grote/zwarte brievenbuspakjes op de factuur gezet door MyParcel, dit werd voorheen door PostNL verstuurd naar Verzender/Ontvanger.

Hoe werkt verzenden via Flespakket?

Verzenden via Flespakket werkt erg eenvoudig. Het enige dat je nodig hebt is een account. Kort gezegd werkt het als volgt: via onze website kun je het adres invoeren van de geadresseerde. Hierna kun je een verzendlabel downloaden vanaf onze site. Je kunt dit op de zending plakken met de door ons gratis geleverde verzendetiketten en inleveren bij een van de 3.400 PostNL locaties. Het pakket wordt vervolgens binnen 24 uur bezorgd op bezorgdagen van PostNL. Daarnaast biedt de Flespakket verzendservice ook oplossingen voor het uploaden van meerdere zendingen in één keer en voor het integreren van jouw webshop.

Wanneer kan ik Flespakket bereiken?

Van maandag t/m donderdag is Flespakket telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 17.30 uur en op vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 023 30 31 818. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen ons een e-mail te sturen via info@flespakket.nl.

Waar zit ik aan vast bij inschrijving?

Je zit nergens aan vast bij inschrijving. Flespakket werkt niet met contracten of abonnementen. Inschrijven is geheel vrijblijvend en een goede manier om ons systeem eens te proberen.

Kan ik Flespakket koppelen met mijn webshop?

Ja. Op deze pagina vind je alle informatie over het koppelen van jouw webshop met Flespakket.

Kan ik flesverpakkingen ook los bestellen?

Ja, de flesverpakkingen van Flespakket zijn ook los te bestellen (in bundels van 10 of 15 stuks). Let er op dat wanneer je ook verstuurt met Flespakket jouw pakketzendingen standaard tot een inkoopwaarde van € 100,- zijn verzekerd.

Kan ik mijn eigen verpakkingen gebruiken en versturen met Flespakket?

Ja, dat is mogelijk. Let er dan wel op dat de pakketverzekering tot een inkoopwaarde van € 100,- dan niet is inbegrepen.

Kan ik ook andere producten versturen dan breekbare flessen?

Ja, dat kan. Onze verzendservice is ook te gebruiken wanneer je andere producten wilt versturen.

Tot welk gewicht en afmeting kan ik pakketten verzenden met Flespakket?

Een standaard pakket versturen met Flespakket kan maximaal 23 kg wegen en 100 x 70 x 58 cm groot zijn. Voor een toeslag van € 3,18 verstuur je een pakket met een gewicht tot 30 kg en/of mag het formaat maximaal 175 x 78 x 58 cm zijn.

Mijn pakketzending is beschadigd, wat kan ik nu doen?

Je kunt dan een schadeclaim indienen. Voor het indienen van een volledige schadeclaim dient jouw zending verzekerd te zijn verzonden. Bekijk hier de mogelijkheden voor het verzekeren van een zending.

Hoe verander ik van staffel?

Wanneer je zendingen aantal groeit en je in aanmerking komt voor een volgende staffel dien je dit telefonisch aan ons te melden.

Zijn de tarieven inclusief of exclusief BTW weergegeven?

Alle gecommuniceerde tarieven zijn exclusief 21% BTW.

Wanneer kies je voor een brievenbuspakje?

Wanneer je kleinere producten met een lage waarde verstuurt dan kan je gebruik maken van een brievenbuspakje. Denk aan kruiden, thee, chocolade en andere delicatessen. Het formaat van een brievenbuspakje moet natuurlijk wel door de brievenbus passen. Het maximale formaat is 38 x 26,5 x 3,2 cm en het maximale gewicht is 2 kg. Heeft de inhoud van de zending een hogere waarde? Dan adviseren we het te versturen als pakketzending (met eventueel een verzekering).

Is een brievenbuspakje volgbaar?

Een brievenbuspakje is te volgen d.m.v. de statusinformatie. De statusinformatie van een brievenbuspakje is minder gedetailleerd dan de Track & Trace informatie van een pakketzending. Dit komt omdat een brievenbuspakje door de postbezorger wordt bezorgd en niet alle postbezorgers hebben altijd goed werkende scanapparatuur bij zich waardoor het kan zijn dat de bezorgscan van een brievenbuspakje niet zichtbaar is in de statusinformatie.

Waarom is het niet mogelijk om een onderzoek op te starten voor een brievenbuspakje?

Brievenbuspakjes worden verzonden via het sorteerproces van de briefpost en hebben daardoor minder uitgebreide Track & Trace informatie. Tevens worden brievenbuspakjes bezorgd door de postbode. Hierdoor kan er geen navraag gedaan worden naar een brievenbuspakje.

Mijn brievenbuspakje is afgeleverd, maar mijn klant heeft het niet ontvangen. Wat nu?

Wanneer het brievenbuspakje niet is ontvangen en de statusinformatie aangeeft dat de zending is bezorgd, kan het zijn dat deze bij de buren is geleverd. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan je het beste contact met ons opnemen zodat we kunnen kijken wat voor je kunnen betekenen in deze situatie. Je dient een niet ontvangen brievenbuspakje binnen 30 kalenderdagen na de laatste scan bij PostNL aan ons te melden.

Voor een brievenbuspakje kunnen we geen navraag doen zoals dit wel bij een pakketzending mogelijk is. Het is dan ook verstandig om een zending met een hogere waarde als pakketzending (met verzekering) te versturen.

Wat zijn de maximale afmetingen van een brievenbuspakje?

Brievenbuspakjes zijn de ideale optie om kleine, lichtgewicht producten goedkoper te versturen. Het minimale en maximale formaat en gewicht van een brievenbuspakje zijn:
Min. formaat: 14 cm in de lengte en 9 cm in de breedte.
Max. formaat: 38 x 26,5 x 3,2 cm.
Max. gewicht: 2 kg.

Is mijn brievenbuspakje standaard verzekerd?

Nee, het is niet mogelijk om brievenbuspakjes verzekerd te versturen. We adviseren je dan ook om alleen kleine producten met een lage waarde in een brievenbuspakje te versturen. Een andere mogelijkheid is om een pakketzending (met verzekering) aan te maken. Bij een vermist of beschadigd brievenbuspakje kan bij PostNL geen onderzoek gestart worden.

Wat kan ik doen als mijn brievenbuspakje niet is geleverd?

Dan kan je het beste contact met ons opnemen zodat we kunnen kijken wat we voor je kunnen betekenen in deze situatie. Je dient een niet ontvangen brievenbuspakje binnen 30 kalenderdagen na de laatste scan bij PostNL aan ons te melden.

Voor een brievenbuspakje kunnen we geen navraag doen zoals dit wel bij een pakketzending mogelijk is. Het is dan ook verstandig om een zending met een hogere waarde als pakketzending (met verzekering) te versturen.

Kan ik alcohol versturen met een brievenbuspakje?

In Nederland is het verplicht om een leeftijdscheck uit te voeren bij de bezorging van alcoholische dranken. Aangezien het niet mogelijk is om verzendopties, zoals de Leeftijdscheck 18+, toe te voegen aan een brievenbuspakje, raden wij jou af om alcohol te versturen in een brievenbusdoos.

Kan ik flessen versturen met een brievenbuspakje?

Wij raden jou af om flessen te versturen met een brievenbuspakje. Flessen zijn kwetsbaar en kunnen beschadigen tijdens het verzenden. Brievenbuspakjes worden tevens door de brievenbus bezorgd en de kans is groot dat de zending dan op de grond valt. Wil je zwaardere en kwetsbare producten verzenden? Kies dan voor een pakketzending.

Welke verpakkingen kan ik gebruiken voor het versturen van een brievenbuspakje?

Voor het versturen van een brievenbuspakje heb je een brievenbusdoos nodig. In onze webshop hebben wij een uitgebreid assortiment aan brievenbusdozen. Kies bijvoorbeeld voor een brievenbusdoos met bovenklep of voor een brievenbusdoos met plak- en scheurstrip.

Kan ik een brievenbuspakje naar het buitenland versturen?

Nee, een brievenbuspakje kan je alleen naar bestemmingen binnen Nederland versturen.

Wat houdt weekfacturatie in?

Dit is de factuur waarop alle kosten die jij gemaakt hebt van de week daarvoor te vinden zijn. Denk aan verzendkosten, bijkomende toeslagen, webshoporders etc. Je kunt er ook voor kiezen om dit maandelijks te laten factureren. Mocht je kiezen voor wekelijks dan ontvang je deze iedere maandag. De kosten die hierop vermeld staan zijn de gemaakte kosten tussen maandag 00:00 t/m zondag 23:59 uur.

Hoe stel ik weekfacturatie in?

"Dit is hartstikke eenvoudig! Doe dit als volgt:
- Login in jouw MyParcel account.
- Ga naar ‘Shopinstellingen’ en klik op ‘Bedrijfsgegevens’.
- Onder het kopje ‘Bankgegevens’ kun je de factuurtermijn veranderen naar wekelijks.
Let op! Kies je voor wekelijks factureren? Dan is het helaas niet meer mogelijk om terug te switchen naar maandelijks. "

Per wanneer betaal ik per week na het instellen van weekfacturatie?

Zodra je switcht van maandelijks factureren naar wekelijks, is dat ook direct het moment dat jouw maandelijkse facturatie afgesloten wordt en wekelijks factureren van start gaat. Jouw huidige maandfacturatie zal dan eerst gefactureerd worden. Hierna zal iedere zondagavond om 23:59 uur een nieuwe factuur opgemaakt worden en ontvang je deze op de maandag daarna. De wekelijkse facturatie betreft kosten die gemaakt worden tussen maandag 00:00 en zondag 23:59 uur.

Verandert er iets aan mijn betalingstermijn bij weekfacturatie?

Nee, er verandert niets aan de betalingstermijn, deze blijft hetzelfde.

Kan ik van weekfacturatie terug naar maandelijks betalen?

Nee, het is helaas niet mogelijk om van de wekelijkse facturatie terug te switchen naar maandelijks. Heb je hier toch vragen over? Neem dan gerust even contact met ons op.

Op welke dag ontvang ik de (week) factuur bij weekfacturatie?

De weekfactuur ontvang je wekelijks op maandag.

Wat is met weekfacturatie de periode van de factuur?

De factuurperiode start op maandag 00:00 uur en loopt tot en met zondag 23:59 uur.

Als ik gebruik maak van weekfacturatie wordt de haalservice dan ook per week gefactureerd?

De haalservice komt niet op de wekelijkse factuur. Deze wordt maandelijks gefactureerd en is zichtbaar op de laatste weekfactuur van de maand.

Hoe herken ik of ik een maandelijkse/wekselijkse factuur ontvang

De periode waarover de factuur gaat staat vermeld op de factuur en is tevens te vinden (periode: xxx t/m xxx) in het factuuroverzicht in de backoffice (Financieel > Overzicht > Kopje periode)

Wat is het voordeel van een weekfactuur?

- Krijg meer grip en sturing op jouw kosten.
- Betaal wekelijks kleinere bedragen.
- Ontvang vergoedingen tot wel drie weken eerder!"

Verandert er iets aan de automatische incasso zodra ik mijn maandelijkse facturatie naar wekelijks zet?

Ja, het bedrag wordt dan iedere maandag geïncasseerd van de week (7dagen) daarvoor.

Hebben jullie nog een tip als ik de weekfactuur instel?

Zeker! Stel direct de automatische incasso in, dan heb je geen omkijken meer naar het betalen van de facturen. Wel zo makkelijk. Automatische incasso stel je in via Shopinstellingen > Bedrijfsgegevens > Bankgegevens.

Wat is printerloos retourneren?

Als je printerloos retourneren activeert, dan hoeven jouw klanten niet meer een retourlabel te printen. Jouw klant kan zijn of haar bestelling simpelweg retourneren met een unieke digitale barcode en deze laten scannen bij een PostNL locatie.

Hoe werkt printerloos retourneren?

Printerloos retourneren stel je eenvoudig in via ‘Shopinstellingen’ > ‘Retouren’. Selecteer ‘Ja’ onder het kopje ‘Printerloos retourneren via PostNL’. Bepaal vervolgens of je de meerprijs voor het printerloos retourneren wil doorberekenen aan jouw klant of niet. Klik vervolgens op ‘Instellingen opslaan’. Jouw klant ontvangt via de retourmail een link naar jouw persoonlijke retourportaal met daarop de digitale barcode. Deze digitale barcode kan jouw klant vanaf een mobiele telefoon laten scannen bij een PostNL locatie. De PostNL medewerker zal vervolgens het label voor jouw klant printen en het pakket als retourzending verwerken. Voor printerloos retourneren geldt een meerprijs van € 0,12 per retourzending.

Hoe verstuur ik een digitale barcode naar mijn klant om printerloos te retourneren?

Printerloos retourneren is grotendeels gelijk aan de huidige manier van retourneren. Via de retourmail ontvangt jouw klant een link naar jouw persoonlijke retourportaal. Hier kunnen ze eventueel de retourredenen opgeven en betalen voor de unieke digitale barcode (indien jij dit hebt ingesteld). Op het retourportaal krijgt de klant vervolgens een barcode te zien. Deze kan jouw klant vanaf een mobiele telefoon laten scannen bij een PostNL locatie. De PostNL medewerker zal vervolgens het label voor jouw klant printen en het pakket als retourzending verwerken.

Hoe lang is de digitale barcode geldig voor printerloos retourneren?

De digitale barcode voor printerloos retourneren is 72 uur geldig. Dit betekent dat jouw klant na het openen van het retourportaal 72 uur de tijd heeft voor het retourneren van de bestelling.

Wat gebeurt er als mijn klant de bestelling niet binnen de 72 uur retourneert met printerloos retourneren?

Dan vervalt de unieke digitale barcode en moet je een nieuwe retourmail genereren. Mocht je hier niet uitkomen, dan kun je contact met ons opnemen.

Hoeveel kost printerloos retourneren?

Voor printerloos retourneren geldt een meerprijs van € 0,12 per retourzending.

Waarom kan ik geen gebruik maken van printerloos retourneren?

Printerloos retourneren is beschikbaar voor alle MyParcel klanten. Ben je een PostNL contractklant? Dan gelden er andere voorwaarden. Wil je als PostNL contractklant gebruik maken van deze functionaliteit? Neem dan contact met ons op.

Kan ik printerloos retourneren voor al mijn zendingen gebruiken?

Printerloos retourneren is alleen beschikbaar als de heenzending is verstuurd als pakketzending zonder verzendopties. Mocht de retourzending een brievenbuspakje zijn of een pakketzending met verzendopties (zoals Leeftijdscheck 18+ of verhoogde aansprakelijkheid), dan is de digitale barcode niet beschikbaar en moet jouw klant zelf een retourlabel printen.

Wanneer wordt printerloos retourneren ook voor andere soort zendingen beschikbaar?

Voorlopig is printerloos retourneren alleen beschikbaar voor pakketzendingen zonder verzendopties. We hopen deze functionaliteit in de toekomst beschikbaar te maken voor andere zendingen.

Waar stel ik printerloos retourneren in?

Printerloos retourneren stel je eenvoudig in via ‘Shopinstellingen’ > ‘Retouren’. Selecteer ‘Ja’ onder het kopje ‘Printerloos retourneren via PostNL’. Bepaal vervolgens of je de meerprijs voor het printerloos retourneren wil doorberekenen aan jouw klant of niet. Klik vervolgens op ‘Instellingen opslaan’. De meerprijs voor printerloos retourneren is € 0,12 per retourzending.

Kan ik een zending versturen zonder printerloos retourneren terwijl ik de functionaliteit heb geactiveerd?

Ja, dat kan. Bij het handmatig aanmaken van een retourzending heb je de mogelijkheid om de verzendoptie ‘Printerloos retourneren’ toe te voegen of te verwijderen. Deze verzendoptie is ook zichtbaar, als je printerloos retourneren niet hebt ingesteld.

Hoe wordt de prijs op basis van gewichtsstaffels bepaald, moet ik bij het aanmaken van het label het gewicht opgeven?

Het tarief van de zending wordt bepaald aan de hand van het gewicht van het pakket. Standaard wordt uitgegaan van een gewicht van 0 - 2 kg. Is jouw pakket zwaarder? Dan dien je dit in te vullen bij het aanmaken van de zending.

Wanneer kan ik Flespakket bereiken?

Van maandag t/m donderdag is Flespakket telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 17.30 uur en op vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 023 30 31 818. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen ons een e-mail te sturen via info@flespakket.nl.

 

 

 

Staat jouw vrag er niet tussen?
Wij staan voor je klaar!

 

Neem contact op

Overtuigd? Kom er ook bij!

Helemaal gratis, je zit nergens aan vast
{"text":{"available_text":"nu open","not_available_text":"nu dicht"},"days":[{"from":"","till":""},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"","till":""}]}