Heb je vragen over Flespakket? Bel ons gerust: 023 30 31 818  

Al klant?  Log in



Eenvoudig zendingen met schade afhandelen via Flespakket

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen, de juiste verpakkingen en een veilig bezorgproces komt het helaas nog wel eens voor dat een zending beschadigd raakt. Anders dan bij andere soorten zendingen, worden zendingen met breekbare flessen in geval van schade, meteen retour afzender gestuurd. In samenspraak met PostNL is voor deze werkwijze gekozen. Het is tenslotte niet klantvriendelijk om de zending op deze manier toch af te leveren bij de ontvanger. Pakketten met schade worden daarom in het depot omgepakt en weer retour afzender gestuurd. Uitzonderingen daargelaten, is dit het protocol dat depots dienen te hanteren voor pakketten met breekbare inhoud. Voor een zending welke is beschadigd tijdens het bezorgproces kun je via Flespakket een schadevergoeding aanvragen bij PostNL. In deze blog leggen we je uit welke stappen je dient te doorlopen om een schadeclaim in te dienen.

 

De voorwaarden voor het indienen van een schadeclaim

Om aan te tonen dat jouw pakket beschadigd is, moet PostNL de schade erkennen. Daarom hebben we een checklist opgesteld met alle voorwaarden waaraan de zending dient te voldoen om in aanmerking te komen voor een schadeclaim. Zo kun je niets over het hoofd zien:

  • Je pakket dient verzekerd te zijn verzonden. Flespakket biedt voor het verzenden van flessen verpakkingen aan, waarmee jouw zendingen standaard verzekerd zijn tot een inkoopwaarde van € 100,-. Pakketten met een hogere inkoopwaarde kunnen aanvullend worden verzekerd tot maximaal € 5.000,-. Bekijk hier onze verzekeringopties.
  • Alle schades dienen binnen 7 werkdagen na de dag van bezorging te worden gemeld.
  • Artikelen dienen deugdelijk en stevig verpakt te zijn. We raden je aan hiervoor de verpakkingen van Flespakket gebruiken. De verpakkingen van Flespakket zijn officieel getest en goedgekeurd door PostNL, gemakkelijk in gebruik en passend voor 98% van de flessen.
  • Indien een deel van de flessen gebroken is en de overige zijn dermate beschadigd waardoor je deze niet meer kunt verkopen, kun je ervoor kiezen om ze allemaal vergoed te krijgen. Echter dienen de overige flessen dan wel retour gestuurd te worden naar Flespakket. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om alleen de flessen die een breuk hebben, vergoed te krijgen. In dat geval hoeven de overige flessen niet naar Flespakket gestuurd te worden.

 

Voor het retour sturen van het pakket vanuit Nederland naar Flespakket kun je kosteloos een retourlabel opvragen. Voor een aantal andere landen kun je ook kosteloos het retourlabel opvragen. Voor welke landen dit geldt vind je op onze Europese retourservice pagina. Pakket in het buitenland beschadigd? Dan raden we je aan om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder.

 

Wat moet ik aanleveren bij een schadeclaim?

PostNL zal de schade moeten erkennen. Zorg er daarom voor dat de schadeclaim volledig en duidelijk is. Vervolgens raden wij je aan binnen 7 dagen na de melding van de schade, onderstaande documenten te uploaden in jouw Flespakket account. Dan zal jouw schadeclaim direct in behandeling worden genomen:

  • De originele inkoopfactuur (om de waarde van de schadeclaim vast te kunnen stellen).
    • Je dient voor 100% van de inkoopwaarde van het product excl. BTW verzekerd te zijn, tot het verzekerde bedrag. Daarnaast crediteren wij jouw verzendkosten.
    • Verkoop je zelfgemaakte producten waarbij geen inkoopfactuur kan worden voorgelegd? Dan volstaat de verkoopfactuur. In dat geval wordt 60% van de verkoopwaarde van het product vergoed excl. BTW, tot het verzekerde bedrag. Daarnaast crediteren wij jouw verzendkosten.
  • De originele verkoopfactuur (hierdoor is inzichtelijk wat je verkocht hebt).
  • Optioneel: de onverkoopbare flessen.
    • Wanneer de overige flessen van een beschadigde zending ook onverkoopbaar zijn, dan kan je ervoor kiezen deze flessen ook in te dienen voor vergoeding. In dat geval dient Flespakket de overige flessen retour te ontvangen.
  • 5 foto’s van de retourzending.
    • 1 foto van de buitenverpakking van de zending met het verzendlabel zichtbaar. Het is mogelijk dat dit een andere verpakking is dan de verzendverpakking, wanneer de zending in het depot is omgepakt.
    • 1 foto van de binnenverpakking, waarbij de inhoud en het beschermingsmateriaal in het pakket duidelijk zichtbaar zijn. Het is mogelijk dat dit een andere verpakking is dan de verzendverpakking, wanneer de zending in het depot is omgepakt. Het is een van de voorwaarden van PostNL.
    • 3 foto’s van de artikelen die wel retour zijn gekomen. Dit betekent 1 foto van alle artikelen samen en 2 detailfoto’s.
  • Een schaderapport bij zendingen naar Europa 3 en Wereld.
    • Wanneer je verstuurt naar landen uit Europa 3 en Wereld geldt een extra voorwaarde, welke afhankelijk is per vervoerder. Als er schade is dan moet de consument naar het dichtstbijzijnde postkantoor toe om een schaderapport op te laten stellen. Op dit schaderapport dient een stempel te staan ter akkoord.   

 

Wat te doen bij een vermist pakket?

Mocht een pakket vermist lijken dan kunnen wij een onderzoek starten bij de vervoerder. Bij een vermissing van een pakket zijn de volgende gegevens vereist:

  • Een beschrijving van het pakket (afmeting, gewicht, kleur, logo, omschrijving van de verpakking en de inhoud daarvan).
  • Een inkoop- en verkoopfactuur in PDF-vorm van de zending.
  • In ieder geval voor zendingen naar het buitenland dien je een telefoonnummer of eventueel een e-mailadres van de ontvanger aan te leveren.

Goed om te weten: in sommige gevallen kan de verzekering vragen om de afgiftebon.

 

Vragen?

Heb je nog vragen over het indienen van een schadeclaim? Of bestaan er nog andere onduidelijkheden? Neem dan contact met ons op. We staan iedere werkdag van 09.00 – 17.30 uur voor je klaar. Bel ons op 023 – 30 31 818 of mail naar info@flespakket.nl.

{"text":{"available_text":"nu open","not_available_text":"nu dicht"},"days":[{"from":"","till":""},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"","till":""}]}